Die Realisierung einer effizienten und umfassenden urbanen Luftmobilität (UAM) erfordert eine detaillierte Betrachtung der Infrastruktur, insbesondere der Vertiports, die als grundlegende Drehkreuze für einen potenziellen Flugtaxi-Betrieb dienen könnten. Dabei erfordert die Skalierung des Flugtaxi-Betriebs eine vorausschauende Planung, die sicherstellt, dass An- und Abflüge an Vertiports mit der potenziellen zukünftigen Nachfrage Schritt halten können, ohne die Sicherheit und Effizienz zu beeinträchtigen. In dieser Hinsicht spielt die Forschung zur Entwicklung und Bewertung automatisierter An- und Abflugstrategien eine entscheidende Rolle, um eine robuste und fortschrittliche Infrastruktur für zukünftige Flugtaxioperationen in urbanen Gebieten zu schaffen.
Fachbereich Maschinenbau, Flugsysteme und Regelungstechnik (FSR)
Supervisor: Lukas Biesalski, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), MiP | Management industrieller Produktion
Supervisor: Alexander Moltschanov, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), MiP | Management industrieller Produktion
Supervisor: Alexander Moltschanov, M.Sc.
Implementierung einer Echtzeitauswertung von optischen Kraft- und Drehmomentsensoren
Implementation of real-time evaluation of optical force and torque sensors
2024/12/10
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Christian Thoma, M. Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Druckmaschinen und Druckverfahren (IDD)
Supervisor: Philipp Wüst, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Druckmaschinen und Druckverfahren (IDD)
Supervisor: Philipp Wüst, M.Sc.
2024/12/09
Fachbereich Maschinenbau, Druckmaschinen und Druckverfahren (IDD)
Supervisors: Philipp Wüst, M.Sc., Felix Knödl, M.Sc.
Semantische Modellierung der Infrastruktur von modularen Anlagen
Semantic Modelling of the Infrastructure of Modular Plants
2024/12/09
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Fluidsystemtechnik (FST)
Supervisor: Sascha Lamm, M.Sc.
Research on the topic of perception sensor simulation in ADAS/automated driving is being conducted at the Institute for Automotive Engineering Darmstadt (FZD) in collaboration with Porsche. To this end, approaches for simulating degradation effects in lidar sensors will be investigated and developed.
Fachbereich Maschinenbau, Fahrzeugtechnik (FZD)
Supervisor: Kristof Hofrichter, M.Sc.
Entwicklung eines Vorgehensmodells zur Integration von Chaos Engineering in die RL-basierte Produktionssteuerung
Development of a Process Model for integrating Chaos Engineering into RL-based Production Control
2024/12/06
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), MiP | Management industrieller Produktion
Supervisor: Leonie Meldt, M.Sc.
Integration und Analyse metallischer Energieträger in multimodalen Energiesystemen mit PyPSA
Integration and analysis of metallic energy carriers in multimodal energy systems with PyPSA
2024/12/05
This master's thesis investigates the integration of metallic energy carriers into large-scale energy systems. Metallic energy carriers are first implemented in the open-source framework PyPSA (Python for Power System Analysis). Subsequently, their role and potential in future multimodal energy systems are analyzed.
Fachbereich Maschinenbau, Technische Thermodynamik (TTD)
Supervisor: Jannik Neumann, M.Sc.
Entwicklung und Validierung einer FE-Simulation in der Tribologie der Kaltmassivumformung
Development and validation of a FE-simulation in the tribology of cold forging
2024/12/05
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Jonas Launhardt, M. Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Arbeitswissenschaft (IAD)
Supervisor: M.Sc. Justin Osmanov
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Arbeitswissenschaft (IAD)
Supervisor: M.Sc. Justin Osmanov
Entwicklung eines Modelversuchs zur Validierung ermittelter Wärmeübergangskoeffizienten in der Blechumformung
Development of a model test to validate determined heat transfer coefficients in sheet metal forming
2024/12/03
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Johannes Bruder, M. Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Druckmaschinen und Druckverfahren (IDD)
Supervisor: Philipp Karnop, M.Sc.
Mathematische Optimierung der Betriebsstrategie einer Durchlaufreinigungsanlage für den energieblexiblen Betrieb
Mathematical optimisation of the operating strategy of a Aqueous Parts Cleaning Machine for energy-lead-free operation
2024/12/02
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), TEC | Fertigungstechnologie
Supervisor: Lina Kramer, M.Sc.
Untersuchung der Auswirkungen von roboterbasiertem maschinellen oberflächenhämmern auf Mittels Direct Energy Deposition (DED) gefertigte Verschleißschutzschichten
Investigation of the effects of robot-based mechanical surface hammering on wear protection coatings produced by means of direct energy deposition (DED)
2024/12/02
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), TEC | Fertigungstechnologie
Supervisors: Fabian Kalter, M.Sc., Jonas Zarges, M.Sc.
Experimentelle Validierung eines FE-Simulationsmodells für das Spaltprofilieren
Experimental validation of an FE simulation model for linear flow splitting
2024/11/27
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Christian Thoma, M. Sc.
Entwicklung von Verfahren zur Datenerweiterung von Fahrzyklen
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/11/25
At the IMS, the potential for increasing the efficiency of powertrains by knowing the speed to be expected in the next few seconds is being investigated on the basis of AI-based predictions.
The Kolmogorov-Arnold networks (KAN) approach presented in April 2024 promises faster training, improved accuracy and interpretability compared to conventional multi-layer perceptrons (MLP). So far, only a simple Matlab implementation of KANs with basic functionality exists.
The aim of this advertised work is to realise a KAN implementation against the background of the Matlab Deep Learning Toolbox and to use it for speed prediction.
A data set comprising over 29,000 kilometres is available as a data basis.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisor: Dominik Leininger, M.Sc.
Ressourcenverschwendung Messbar Machen – Quantifizierung des Pulververbrauchs in einem Handgeführten Beschichtungsprozess
Deine Chance, aktiv zur ressourceneffizienten Produktion beizutragen!
2024/11/25
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), CiP | Center für industrielle Produktivität
Supervisors: Hans Joachim Groß, M.Sc., Sarah Mechenbier, M.Sc.
KI-basierte Auslegung von Rollformprozessen
AI-based design of roll forming processes
2024/11/22
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisors: Johannes Kilz, M. Sc., Johannes Hofmann, M. Sc.
Aufbau einer Simulation für die Zustandsüberwachung von Flugzeugsitzaktuatoren
Simulation development for the condition monitoring of aircraft seat actuators
2024/11/19
The constant availability of cabin elements in the aircraft is an essential part of efficient, customer-friendly and economical processes for the operator. Particularly in the case of business class seats, failures of individual components can prevent them from being allocated to passengers and thus prevent optimal flight services. The coordination of maintenance procedures is often challenging due to tightly scheduled flights and therefore has significant potential for optimization. By recording usage data, it should be possible in future to monitor the condition of worn seat components so that maintenance measures can be prepared and carried out in a more targeted manner. The physical behavior of brushless DC motors can already be simulated at the FSR using a MATLAB Simulink model, taking into account various degradation mechanisms.
Fachbereich Maschinenbau, Flugsysteme und Regelungstechnik (FSR)
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), TEC | Fertigungstechnologie
Supervisor: Johanna Gluns, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), TEC | Fertigungstechnologie
Supervisor: Johanna Gluns, M.Sc.
Analyse und Optimierung der Stabilisierung von tiefgezogenen Papierprodukten durch vorspannen
Analysis and optimisation of the stabilisation of deep drawn paper products by prestressing
2024/11/13
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Nicola Jessen, M. Sc.
Data Augmentation mithilfe generativer KI-Methoden zur Abbildung kontinuierlicher Zielgrößen auf Basis diskreter Datensätze in der Umformtechnik
Data augmentation using generative AI methods to map continuous target variables based on discrete data sets in forming technology
2024/11/13
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisors: Johannes Hofmann, M. Sc., Ciarán Veitenheimer, M. Sc.
Verdunstungsbedingte Ablagerungsmuster aus den Tropfen einer Nanosuspension auf einem Nanofasermatten-Substrat
Deposit patterns caused by evaporation from the droplets of a nanosuspension on a nanofibre mat substrate
2024/11/10
Surface engineering at the micro- and nanoscale is a rapidly growing field with significant potential for developing innovative smart interfaces. An important aspect that requires further research is understanding how nanosuspension droplets are deposited on nanofibre mats during evaporation. Mastering this process is crucial to precisely control the final morphology and properties of the deposited materials.
Fachbereich Maschinenbau, Technische Thermodynamik (TTD)
Supervisor: Amirhossein Khazayialiabad, M.Sc.
CFD-Simulation der Verdunstung eines Zweikomponentenfilms
CFD simulation of the evaporation of a bi-component film
2024/11/10
Film evaporation is of crucial importance in both scientific research and industry. An important aspect in this area is understanding the behaviour of an evaporation film consisting of two components. Simulation of such systems promises to improve our understanding of these complex phenomena and provide deeper insights into their behaviour and properties.
Fachbereich Maschinenbau, Technische Thermodynamik (TTD)
Supervisor: Amirhossein Khazayialiabad, M.Sc.
The evaporation of liquid droplets, a phenomenon ubiquitous in daily life, has garnered significant attention in scientific research. Of particular interest is the evaporation of droplets laden with nonvolatile solutes, which results in intricate deposition patterns on the substrate. Understanding the mechanisms underlying the formation of these patterns is crucial for various technical applications, spanning from coating and inkjet printing to disease detection. This work delves into the development of a comprehensive model of the specific ring-like deposition patterns observed during the drying of droplets.
Fachbereich Maschinenbau, Technische Thermodynamik (TTD)
Supervisor: Amirhossein Khazayialiabad, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Energiesysteme und Energietechnik (EST)
Supervisor: M.Sc. Matti Löhden
Untersuchung des Spannungszustandes im Flansch zur Faltenvorhersage beim Tiefziehen von Papier
Investigation of the stress state in the flange for wrinkle prediction during deep drawing of paper
2024/11/08
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Cédric Brunk , M. Sc.
Entwicklung Geschwindigkeitsprädiktion auf Basis eines Kolmogorov-Arnold-Netzwerks in Matlab
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/11/07
At the IMS, the potential for increasing the efficiency of powertrains by knowing the speed to be expected in the next few seconds is being investigated on the basis of AI-based predictions.
The Kolmogorov-Arnold networks (KAN) approach presented in April 2024 promises faster training, improved accuracy and interpretability compared to conventional multi-layer perceptrons (MLP). So far, only a simple Matlab implementation of KANs with basic functionality exists.
The aim of this advertised work is to realise a KAN implementation against the background of the Matlab Deep Learning Toolbox and to use it for speed prediction.
A data set comprising over 29,000 kilometres is available as a data basis.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisor: Dominik Leininger, M.Sc.
Auslegung und Konstruktion eines segmentierten Niederhalters zum Tiefziehen von Papier
Design and construction of a segmented blank holder for deep drawing of paper
2024/11/07
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisors: Cédric Brunk , M. Sc., Jonas Bart, M. Sc.
Feature Engineering von Verkehrsinfrastrukturdaten von Darmstadt
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/11/07
The Institute of Mechatronic Systems in Mechanical Engineering is conducting research into energy-efficient drive concepts for electric robot vehicles. To better assess the potential for future drive and transport concepts, these must be tested using simulations. In order to be able to assess the influence of a traffic environment, a traffic simulation of the city centre of Darmstadt is therefore used at the IMS. This is implemented in the SUMO simulation software. An initial approach to parameterizing the simulation was developed in previous works and is now to be continued.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisor: Dominik Leininger, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Arbeitswissenschaft (IAD)
Supervisor: M.Sc. Felix Friedrich
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Arbeitswissenschaft (IAD)
Supervisor: M.Sc. Maximilian Pätzold
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Arbeitswissenschaft (IAD)
Supervisor: M.Sc. Maximilian Pätzold
2024/11/05
As part of the FlowForLife research project, a microfluidic supply network for 3D cell clusters is being developed. One aspect of the network design is the oxygen transport in the surrounding matrix. To characterize this, oxygen quenching luminescent particles are added to the surrounding matrix. The oxygen concentration can be determined at each particle.
From these sparse pointwise concentration data, the flow field in the porous surrounding matrix is to be determined. A solution of the convection-diffusion equation representing the measured concentration field must be found so that conservation of mass and momentum is satisfied in the underlying flow field. Physically-informed neural networks (PINNs) are a promising approach to find such a solution. In this thesis a PINN code should be developed and the achievable accuracy is to be evaluated. The following tasks could be part of the thesis:
Fachbereich Maschinenbau, Strömungslehre und Aerodynamik (SLA)
Supervisor: Till Werner, M.Sc.
Extreme weather conditions are increasingly contributing to aircraft icing events, which pose significant safety risks. The analysis of this phenomenon has gained increased attention, particularly in the field of aviation safety.
Our new research aims to better understand the involved phenomena by analyzing moving surfaces and high relative impact velocities. This approach will closely simulate the real-world conditions that aircraft wings experience.
The project involves simulating a single water drop impact onto a moving substrate in order to replicate existing experimental data.
Fachbereich Maschinenbau, Strömungslehre und Aerodynamik (SLA)
Supervisor: Reda Kamal, M.Sc.
Entwicklung einer Methodik zur numerisch gestützten Bestimmung der Zustellkurven bei Schubbiegeprozessen
Development of a methodology for the numerically supported determination of infeed curves in shear bending processes
2024/10/30
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisors: Christian Thoma, M. Sc., Markus Schumann, M. Sc.
Verfahrensentwicklung zum Kaltwalzen von Doppel-T-Profilen
Process development for the cold rolling of double-T profiles
2024/10/30
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Christian Thoma, M. Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), CiP | Center für industrielle Produktivität
Supervisors: Yuxi Wang, M.Sc., Kevin Zhao, M.Sc.
Weiterentwicklung eines objektorientierten Thermalkreislaufmodells
Further development of an object-oriented thermal circuit model
2024/10/28
Entwickelung einer Methodik zur Auswertung von FTIR-Messdaten aus der Pyrolyse von Reststoffen
Development of a methodology to analyse FTIR measurement data from the pyrolysis of residual materials
2024/10/25
Fachbereich Maschinenbau, Energiesysteme und Energietechnik (EST)
Supervisors: Fabiola Panitz , M.Sc., M.Sc. Christoph Graf
Experimentelle Untersuchung von Partikeleigenschaften bei zyklischer Reduktion und Oxidation von Eisenpulvern in Wirbelschichtreaktoren.
Experimental investigation of particle properties during cyclic reduction and oxidation of iron powders in fluidized bed reactors.
2024/10/25
Fachbereich Maschinenbau, Energiesysteme und Energietechnik (EST)
Supervisor: Dr.-Ing. Falko Marx
Current driver assistance systems for trams can only predict trajectories of road users, but not identify their intention, especially from standstill. Key factors for the development of hazardous situations have been identified by questioning tram drivers. From these findings a risk score to assess the individual risk will be developed.
Fachbereich Maschinenbau, Fahrzeugtechnik (FZD)
Supervisor: Alexander Kroth, M.Sc.
Entwicklung einer optimalen Betriebsstrategie für ein Brennstoffzellenfahrzeug mittels Dynamic Programming
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/10/24
Am IMS wird an der Verbesserung der Betriebsstrategie von Brennstoffzellenfahrzeugen geforscht. Bisherige Ergebnisse zeigen Verbesserungspotential durch den Einsatz KI-basierter Prädiktionen. Um die Ansätze gut bewerten zu können, ist der Vergleich mit einer global-optimalen Lösung sinnvoll.
Dynamic Programming (DP) ist ein weit verbreiteter Ansatz, um global-optimale Lösungen für auf Zeitreihen basierende Probleme zu finden. In der Literatur wird er vielfach bspw. als Referenzstrategie für Hybridfahrzeuge verwendet. Auf Basis eines an der ETH Zürich entwickelten Tools soll im Rahmen dieser Arbeit ein Modell für ein Brennstoffzellenfahrzeug für DP vorbereitet und in das Tool integriert werden.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisor: Dominik Leininger, M.Sc.
Erweiterung des Simulationsmodell und der Betriebsstrategie eines Brennstoffzellenfahrzeug
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/10/24
Im Projekt „DigiTain“ wird am IMS an der Verbesserung der Betriebsstrategie von Brennstoffzellen-fahrzeugen geforscht. Aktuelle Ergebnisse zeigen, dass mittels Geschwindigkeitsprädiktion eine Effizienzsteigerung erreicht werden kann.
In den bisherigen Untersuchungen wurden das Thermalsystem des Brennstoffzellensystems sowie die Alterung von Batterie und Brennstoffzelle (BZ) unberücksichtigt gelassen. Im Rahmen dieser Arbeit soll durch deren Ergänzung die Simulation realitätsnäher werden sowie Alterung von Batterie und Brennstoffzelle in der Betriebsstrategie berücksichtigt werden.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisor: Dominik Leininger, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), MiP | Management industrieller Produktion
Supervisor: Enno Lang, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), ETA | Energietechnologien und Anwendungen in der Produktion
Supervisor: Jan Zangenberg, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), ETA | Energietechnologien und Anwendungen in der Produktion
Supervisor: Tobias Lademann, M.Sc.
Mikrofluidischer PEM Elektrolyseur für die Wasserstofferzeugung
Microfluidic PEM electrolyzer for hydrogen production
2024/10/17
Fachbereich Maschinenbau, Verfahrenstechnik elektrochemischer Systeme
Supervisor: Cedric Marth, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), ETA | Energietechnologien und Anwendungen in der Produktion
Supervisor: Jonathan Magin, M.Sc. M.Sc.
Untersuchung der Einflüsse von Prozess- und Materialschwankungen beim Rollformen
Investigation of the influences of process and material fluctuations during roll forming
2024/10/15
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisors: Johannes Kilz, M. Sc., Johannes Hofmann, M. Sc.
Numerisch simulierte Temperaturentwicklung eines mehrstufigen Umformprozesses
Numerically simulated temperature development of a multi-stage forming process
2024/10/13
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Philipp Gehringer, M. Sc.
Untersuchung von Nebeneffekten bei einem innovativen Richtverfahren für rollgeformte Profile
Investigation of side effects in an innovative straightening process for roll-formed profiles
2024/10/13
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Johannes Kilz, M. Sc.
Entwicklung eines hochintegrierten Multikamerasystems und einer Datenfusionsstrategie
Development of a highly integrated multi-camera system and a data fusion strategy
2024/10/07
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisors: Felix Georgi, M. Sc., Robin Krämer, M. Sc.
Entwicklung eines optischen Prozessüberwachungssystems auf der Basis faseroptischer Technologien
Development of an optical process monitoring system based on fiber optic technologies
2024/10/07
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisors: Felix Georgi, M. Sc., Robin Krämer, M. Sc.
Experimentelle und numerische Validierung des neuartigen Verfahrens zum flexiblen T-Profilwalzen
Experimental and numerical validation of the novel process for flexible T-profile rolling
2024/10/07
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Franziska Peukert, M. Sc. (geb. Aign)
Optimierung der Wärmeleitung in paraffinbasierten Dehnstoffaktoren
Optimization of heat conduction in paraffin-based expansion actuators
2024/10/07
Fachbereich Maschinenbau, Produktionstechnik und Umformmaschinen (PtU)
Supervisor: Tim Schmitt, M. Sc.
Weiterentwicklung und Applikation eines Wasserstoff-Wankelmotors am VKM-Prüfstand
Further development and application of a hydrogen Wankel engine on the VKM engine test bench
2024/10/02
Potentialuntersuchung erneuerbarer, normkonformer Ottokraftstoffe für den Einsatz in Bestandsfahrzeugen
Investigation of the potential of renewable, standard-compliant gasoline fuels for use in existing vehicles
2024/10/02
Entwicklung eines Reifegradmodells zur Resilienzbewertung eines Wertstroms
Development of a Maturity Model for Assessing the Resilience of a Value Stream
2024/10/01
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), CiP | Center für industrielle Produktivität
Supervisor: Maximilian Steinmeyer, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Werkstoffkunde (MPA-IfW), Institut für Werkstoffkunde (IfW)
Supervisor: Dipl.-Ing. Marius Hofmann
Resilienz im Wertstrom: Identifikation und Bewältigung von Störungen für nachhaltigen Erfolg
Resilience in the Value Stream: Identifying and Overcoming Disruptions for Sustainable Success
2024/09/19
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), CiP | Center für industrielle Produktivität
Supervisor: Maximilian Steinmeyer, M.Sc.
2024/09/18
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), TEC | Fertigungstechnologie
Supervisor: Patrick Fehn, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), ETA | Energietechnologien und Anwendungen in der Produktion
Supervisor: Tobias Koch, M.Sc.
Innovatives Thermalmanagement am neuen Thermalsystemprüfstand des VKMs
Innovative thermal management on the VKM's new thermal system test bed
2024/09/03
Energiesysteme und Energietechnik (EST)
Supervisors: M.Sc. Adrian Marx, Yannik Lichtmannegger, M.Sc.
Integration von Temperatursensoren in Kupferbauteile mittels additiver Fertigung
Integration of temperature sensors in copper components using additive manufacturing
2024/08/23
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), TEC | Fertigungstechnologie
Supervisors: Jonathan Utsch, M.Sc., Josef Lee, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), TEC | Fertigungstechnologie
Supervisors: Sebastian Karnapp, M.Sc., Benedikt Engel, M.Sc.
Papierfabrikation und Mechanische Verfahrenstechnik (PMV)
Supervisor: M.Sc. Ricardo Fitas
2024/08/22
Fachbereich Maschinenbau, Produktentwicklung und Maschinenelemente (pmd)
Supervisor: Moritz Schäfle, M.Sc.
Adaptive sensitivity analysis based virtual sensing technique for vibration observation
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/08/12
At the IMS, the potential for increasing the efficiency of powertrains by knowing the speed to be expected in the next few seconds is being investigated on the basis of AI-based predictions.
The Kolmogorov-Arnold networks (KAN) approach presented in April 2024 promises faster training, improved accuracy and interpretability compared to conventional multi-layer perceptrons (MLP). So far, only a simple Matlab implementation of KANs with basic functionality exists.
The aim of this advertised work is to realise a KAN implementation against the background of the Matlab Deep Learning Toolbox and to use it for speed prediction.
A data set comprising over 29,000 kilometres is available as a data basis.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisor: Dr.-Ing. Zhihong Liu
FEM-Modell für Rotorprüfstand mit einem aktiven Piezo-Lager
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/08/12
At the IMS, the potential for increasing the efficiency of powertrains by knowing the speed to be expected in the next few seconds is being investigated on the basis of AI-based predictions.
The Kolmogorov-Arnold networks (KAN) approach presented in April 2024 promises faster training, improved accuracy and interpretability compared to conventional multi-layer perceptrons (MLP). So far, only a simple Matlab implementation of KANs with basic functionality exists.
The aim of this advertised work is to realise a KAN implementation against the background of the Matlab Deep Learning Toolbox and to use it for speed prediction.
A data set comprising over 29,000 kilometres is available as a data basis.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisors: Hossein Ghaemi, M.Sc., Julia Jeßberger, M.Sc.
Automated Generation of Mounting Points in Car Body Design
Automated Generation of Mounting Points in Car Body Design
2024/08/05
The aim of this work is to enable the automated consideration of life cycle assessment in the optimisation of design process.
Product Life Cycle Management
Supervisor: Daniele Jung, M. Sc.
CFD-gestützte Analyse der Verschmutzungsneigung von Müllverbrennungsanlagen
CFD-Based Analysis of the Fouling Tendency in Waste Incineration Plants
2024/08/02
Fachbereich Maschinenbau, Energiesysteme und Energietechnik (EST)
Supervisor: Yannik Lichtmannegger, M.Sc.
Optimierung der Energieeffizienz in der Radiologie
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/08/02
Strukturierte Optimierung der Energieversorgung in der Radiologie unter Berücksichtigung der relevanten klinischen und prozessualen Aspekte.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisor: Dr.-Ing. Georg Avemarie
2024/07/25
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), ETA | Energietechnologien und Anwendungen in der Produktion
Supervisors: Lukas Nagel, M.Sc., Dr.-Ing. Daniel Fuhrländer-Völker
Vermessung eines elektrischen Kältemittelkompressors für die Anwendung in einem Wärmepumpensystem eines Prototypenfahrzeuges am Thermalsystemprüfstand
Measurement of an electric compressor for use in a heat pump system of a prototype vehicle on the thermal system test bench
2024/07/16
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), ETA | Energietechnologien und Anwendungen in der Produktion
Supervisor: Jonas Wendt, M.Sc.
As emission regulations tighten and policies evolve to address global climate change, reducing pollutant and greenhouse gas emissions has become a top priority in combustion research. The advanced combustion concept of matrix-stabilized combustion is essential for achieving low emissions and improved flame stabilization in fuel-lean conditions. Combustion within an inert porous matrix differs significantly from conventional burners that use a free flame. Porous media burners (PMBs) rely on the principle that the solid porous matrix internally recirculates heat from combustion products back to the reactants. This internal heat recirculation in PMBs lowers the lean flammability limit of fuel-air mixtures, enabling lower emissions, reduced thermal stresses due to lower flame temperatures, and complete fuel conversion through lean combustion. However, stabilizing these flames within the porous matrix poses challenges due to the complex thermophysical, transport, and heat-transfer processes involved.
The objective of this project is to install a well-designed PMB in the RSM laboratories and perform the first experimental investigation using different pore structures and fuel mixtures.
Fachbereich Maschinenbau, Reaktive Strömungen und Messtechnik (RSM)
Supervisor: Dr.-Ing. Tao Li
As the push for sustainable energy solutions intensifies, the combustion of biomass solid fuels in ammonia (NH3)-enriched atmospheres presents a promising path forward. This approach not only leverages renewable biomass resources but also explores the potential of ammonia as a carbon-free hydrogen carrier and fuel. To deepen our understanding of the combustion dynamics and emission characteristics under these conditions, we propose the development of a novel laminar flow reactor specifically designed for optical measurements of biomass solid fuel flames in an NH3-enriched atmosphere.
Fachbereich Maschinenbau, Reaktive Strömungen und Messtechnik (RSM)
Supervisor: Dr.-Ing. Tao Li
As global climate policies become increasingly stringent, reducing pollutant and greenhouse gas emissions has become a paramount objective in combustion research. Hydrogen-powered combustors promise to reduce pollutant emissions, particularly NOx, while enhancing efficiency and performance under extreme conditions. However, harnessing hydrogen's potential requires overcoming significant technical challenges, particularly in designing combustors that can operate under extreme conditions while minimizing emissions. A better fundamental understanding of hydrogen combustion requires urgently experimental research efforts. This project focuses on developing a lab-scale hydrogen-powered combustor capable of operating under high-temperature, high-pressure, and high-turbulence conditions.
Fachbereich Maschinenbau, Reaktive Strömungen und Messtechnik (RSM)
Supervisor: Dr.-Ing. Tao Li
Systematische Analyse von Befundungskriterienin der Kreislaufwirtschaft
Systematic analysis of inspection criteria in the circular economy
2024/07/05
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), MiP | Management industrieller Produktion
Supervisor: Sophie Sandner, M.Sc.
Identifikation und Implementierung eines Blockchain Use Case in der Kunststoffverarbeitung
Identification and prototypical Implementation of a Blockchain Use Case in Plastics Processing
2024/07/01
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), ETA | Energietechnologien und Anwendungen in der Produktion
Supervisor: Arthur Stobert, M.Sc.
Traceability-gestützte CO2-Bilanzierung in der FlowFactory
Traceability-supported CO2 footprinting in the FlowFactory
2024/06/25
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), MiP | Management industrieller Produktion
Supervisor: Phillip Bausch, M.Sc.
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), TEC | Fertigungstechnologie
Supervisor: Patrick Fehn, M.Sc.
Energiesysteme und Energietechnik (EST)
Supervisors: M.Sc. Mohammad Shahrivar, M.Sc. Marc Siodlaczek
Motivation & Background
To achieve current climate goals, rapid technological changes are necessary. Data driven model development from large-scale simulations will be a crucial pillar for future engineers, enabling a swift transition of the energy system through innovative technical solutions.
The Institute for Simulation of Reactive Thermo-Fluid Systems (STFS) is at the forefront of pioneering advancements in large-scale simulations and AI-driven model development. Our mission is to lead groundbreaking research and development efforts, leveraging cutting- edge AI and HPC resources to solve complex problems and drive technological innovation. Your contributions to this exciting venture are most welcome!
Are you a visionary engineer with a passion for large-scale data sets and cutting-edge artificial intelligence (AI) technologies? Do you thrive on transforming complex data into
next-generation models that drive innovation? Do you have a strong programming background (preferably in python/C++), and proficiency in Unix-based systems? If so, we encourage you to contact us for more information!
Fachbereich Maschinenbau, Simulation reaktiver Thermo-Fluid Systeme
Supervisors: Vinzenz Schuh, M.Sc. M.Sc., Dr.-Ing. Hendrik Nicolai
Motivation & Background
To achieve current climate goals, rapid technological changes are necessary. High- performance computing will be a crucial pillar for future engineers, enabling a swift transition of the energy system through innovative technical solutions.
The Institute for Simulation of Reactive Thermo-Fluid Systems (STFS) aims to lead this journey by developing new generation of algorithms to enable simulations of reactive multiphase flows targeting the next generation of super computers. This includes Europe's first Exascale supercomputer, currently being built at our partner, Jülich Supercomputing Centre.
Your contributions to this exciting undertaking are very welcome!
Are you a visionary engineer passionate about pushing the boundaries of computational science? Do you thrive on solving complex problems and developing cutting-edge solutions? Do you have a strong programming background (preferably in C/C++), and proficiency in Unix-based systems? If so, we encourage you to contact us for more information!
Fachbereich Maschinenbau, Simulation reaktiver Thermo-Fluid Systeme
Supervisors: Driss Kaddar, M.Sc, Dr.-Ing. Hendrik Nicolai
Cutting Edge High-Performance Computing
Towards Exascale CFD simulations
2024/06/20
Motivation & Background
To achieve current climate goals, rapid technological changes are necessary. High- performance computing will be a crucial pillar for future engineers, enabling a swift transition of the energy system through innovative technical solutions.
The Institute for Simulation of Reactive Thermo-Fluid Systems (STFS) aims to lead this journey by performing groundbreaking simulations. This includes leveraging Europe's first Exascale supercomputer, currently being built at our partner, Jülich Supercomputing Centre.
Your contributions are highly welcome in this exciting endeavor!
Are you an exceptional engineer with a passion for high-performance computing (HPC) and large-scale simulations? Do you thrive in the fast-paced world of HPC and have a knack for optimizing complex simulations on diverse hardware platforms? Do you have a strong programming background (preferably in C/C++), and proficiency in Unix-based systems? If so, we encourage you to contact us for more information!
Fachbereich Maschinenbau, Simulation reaktiver Thermo-Fluid Systeme
Supervisors: Driss Kaddar, M.Sc, Dr.-Ing. Hendrik Nicolai
The Institute for the Simulation of Reactive Thermo-Fluid Systems (STFS) is at the forefront of research and development in the field of reactive thermo-fluid dynamics. One of our research areas is the optimization of combustion chambers using simulation methods with regard to pollutant emissions.
A combustion chambers is for example found in gas turbines, where effusion cooling is employed to mitigate the impact of high thermal loads on the combustor walls. In effusion cooled combustors, the interaction of the flame with the cooling air influences the local flame structure and pollutant formation, a phenomenon not yet fully understood.
In your work, these effects are to be investigated in more detail under different operating conditions with detailed chemistry and thermochemical manifolds (a method often used in our institute to speed up simulations).
Do you have a programming background (preferably in C/C++), and proficiency in Unix-based systems? If so, we encourage you to contact us for more information!
Fachbereich Maschinenbau, Simulation reaktiver Thermo-Fluid Systeme
Supervisors: Max Schneider, M.Sc. M.Sc., Dr.-Ing. Hendrik Nicolai
Development of a Distributed test platform for automotive systems: launch process study
am Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau
2024/06/20
Shared test platforms can realize multi-functionality investigations at the early stage of the vehicle powertrain development.
At IMS, the CONNECT (powertrain test bench) and Driveception (driving simulator) are integrated for a distributed measurement of powertrain dynamics and their impact on subjective perception during the launch process. The student work will be focused on the realization of the test bench networking and its real-time performance for the launch process study.
Institut für Mechatronische Systeme im Maschinenbau (IMS), Fachbereich Maschinenbau
Supervisor: Dr.-Ing. Zhihong Liu
Fachbereich Maschinenbau, Werkstoffkunde (MPA-IfW), Institut für Werkstoffkunde (IfW)
Supervisors: Josef Schönherr, M.Sc., Dipl.-Ing. Marius Hofmann
Verbesserung des Abweichungsmanagement für das Shopfloor Management durch den Einsatz von LLMs
Improvement of deviation management for shop floor management using LLMs
2024/06/06
Fachbereich Maschinenbau, Institut für Produktionsmanagement, Technologie und Werkzeugmaschinen (PTW), CiP | Center für industrielle Produktivität
Supervisors: Yuxi Wang, M.Sc., Jan Chytraeus, M.Sc.